Kunne du bruge artiklen?

Småbørn som sanseløse pingviner

Klumme af Peter Albæk d. 7. maj 2012.




Man ser det lige for sig: 15 vuggestuebørn i flyverdragter tumler formålsløst rundt mellem hinanden på legepladsen som sanseløse pingviner, mens de ’dovne’ pædagoger varmer sig på de lune kaffekopper og får sig en hyggesludder om, hvor hårdt det nu er med alle de nedskæringer.

Så skarpt blev billedet af småbørns liv i vuggestuerne trukket op i den seneste uge. Hvis ikke man i forvejen havde dårlig samvittighed, fordi lille Tobias græd lidt meget i morgens, at han kom lidt halvsløj i vuggestue i sidste uge, og at man har meldt afbud til forældremødet, skal jeg love for, at man fik det.

De fleste småbørnsforældre spørger med rette, om billedet nu også kan være helt rigtigt. De synes ellers lige, at det gik så godt, og at de fik masser af positive tilbagemeldinger – fra pædagogerne. Realiteten er, at billedet desværre er 100 % sandt - i nogle vuggestuer. Og 100 % forkert - i andre.

Mange småbørnsforældre har oplevet den markante forskel, som der kan være på to institutioner i samme kommune med samme normeringer og med nogenlunde samme type af børnegruppe – men med vidt forskellige pædagoger.

Mine to mindste børn har i de senere år gået i en institution i en Københavnsk vestegnskommune. Her bliver børnene i den grad set, hørt, inddraget og aldrig overladt til sig selv. Pædagogerne er aktive, tænker i relationer og tager ansvar for, at hele børnegruppen fungerer. Her er billedet helt skævt og urimeligt.

Men det startede ikke sådan. Den ene af mine døtre startede i en anden vuggestue, hvor pædagogikken slingrede, ’glasset’ altid var halvtomt, og der var en mildest talt problematisk børnesyn. Her passer billedet i den grad – og tryghed for de små var ikke en selvfølge.

For mig at se er der en helt central forklaring. Det handler om ledelse, og det gør det tit. En synlig, værdibaseret, pædagogisk ledelse med et klart børnesyn, voksenkontakt, planlægning og holdning til, at man naturligvis aldrig bare sidder på sin flade og overlader de små børn til sig selv. Ledelse har i alt for mange år været underprioriteret i vores daginstitutioner. Det har handlet om alt muligt andet. Og i mange institutioner er lederen blot den måske bedste pædagog. Det er ikke nok.

Derfor er det også synd og skam, at Christine Antorinis automatsvar er at stramme kontrollen med daginstitutionerne. Mindre kontrol og større krav til lederudvikling, kompetencer i pædagogisk ledelse og krav til kritisk selvrefleksion er løsningen. Og den blev ellers foræret ministeren på et sølvfad.



Af Peter Albæk, formand for Børns Vilkår


Kommentarer

Vuggestuer og børnehaver er under lavmålet mange steder

En af de mange gange jeg skulle hente mit barnebarn i vuggestue/børnehave (integreret) sad der fx et lille vuggestuebarn helt alene på gulvet og græd, jeg tænkte jeg lige ville se om der kom nogle ansatte og hjalp hende, men nej.... det er klart, at jeg tog hende op og trøstede hende. Børnene går uden vanter om vinteren, MEN de voksne har selv tykke handsker på. Jeg har set en lille i vuggen ligge vågen i langt tid, uden nogle kom og kikkede efter, tilsidst måtte jeg gå hen og sige, at den lille havde ligget længe vågen... der er slet ikke nok styr på tingene. Og så er der det mest uhygiejniske runde stykke sæbe fastsat på en stang, så børnene rigtig kan dele bakterier. De voksne har selvfølgelig ikke sådan noget ulækkert sæbe. Puder og legetøj bliver faktisk aldrig gjort rent. Det er en smittekilde uden lige som det er i dagens danmark. Mvh. Henny

09-05-2012

Hvorfor bage sandkager?

Ja, jeg har også oplevet det flere steder, da jeg var medhjælper. De andre ansatte forstår simpelthen ikke vigtigheden i sandkagebagning og fangeleg, som i mine øjne har rigtig mange pædagogiske aspekter, både hvad angår relationen mellem barn-voksen og barn-barn, inklusion, anerkendelse, sociale kompetencer osv osv. Endnu mindre hvad man laver, når man trækker sig tilbage og iagttager børnene (indbyrdes samspil, adfærd, motoriske færdigheder osv osv). Begge dele bliver ofte afbrudt af kollegaer, som spørger nysgerrigt ind til, hvor man bor eller hvad ens fremtidsplaner er. En leder burde være i stand til at opbygge en pædagogfaglig diskurs, hvor pædagogernes fokus er på deres egen faglighed og børnene og ikke på den næste pause!!! (meget groft sat op!) SÅDAN ER DET BESTEMT IKKE ALLE STEDER!!!

07-05-2012

Godt indlæg :-)

Hej Peter Super godt skrevet - jeg kunne heller ikke genkende det billed der blev beskrevet - men det kunne dog mærkes markant på de dygtige pædagoer i min søns børnehave, da de første hårde nedskæringer satte ind... Jeg tror ikke, at flere løftede pegefingre og mere dyr kontrol er den eneste vej frem. Forældrene har også selv et medansvar her - i forhold til de krav de selv stiller til børnehaven og hvor meget de engagere sig. Jeg fulgte f.eks. min søn de 14 dage da han startede i børnehaven - det havde de aldrig oplevet før. Det gjorde jeg for at jeg så selv vidste hvad der foregik og fordi det gav min søn en blidere indføring. Pædagoerne var meget imødekommende og synes det var hyggeligt, men de havde aldrig oplevet den slags før. Det kan da godt være, at nogle pædagoer ville synes,at det var forstyrrende - men det var altså mit barn og jeg ville da være helt sikker på, at han havde det godt. Venlig Hilsen Gertrud Christensen

07-05-2012
Show 1 - 3 of 3

Din Kommentar

 
  1. Title *

Captcha Image

Skriv koden, vist herover *
* skal udfyldes
 


Børns Vilkår Trekronergade 126 F 2500 Valby 35 55 55 59 bornsvilkar@bornsvilkar.dk